Sauna pre zdravie i krásu

Uvoľnenie, relax, pohoda, zdravý, zohriaty organizmus a krajšia pokožka. 



Radi si doprajete saunu? Oboznámime vás s dôležitými zásadami tejto účinnej procedúry! Pravidelné saunovanie má blahodárne účinky pre krásu i zdravie. Je vynikajúcou prevenciou pred výskytom ochorení, posilňuje imunitu organizmu a dokáže tiež zvýšiť celkovú telesnú kondíciu. Ľudia, ktorí si ho doprajú, málokedy podľahnú prechladnutiu. Sauna zvlhčuje dýchacie cesty, povzbudzuje funkciu obličiek, zlepšuje krvný obeh a skrášľuje pokožku celého tela. Potenie sa vystriedané náhlym ochladením organizmu vedie k dôslednému čisteniu pokožky a k tvorbe nových buniek. Sauna uvoľňuje nielen naše svalstvo a napomáha fyzickému zdraviu, no zlepšuje i psychiku.


Aby sme zo saunovania vyťažili čo najviac, mali by sme dodržiavať isté zásady, vďaka ktorým zvýšime pocit uvoľnenia a relaxácie: 
1. SPRÁVNA VLHKOSŤ, TEPLOTA A PRIMERANÁ DĹŽKA POBYTU
 V rámci regenerácie sa odporúča teplota od 80 do 100°C s vlhkosťou vzduchu 5%. Ak sa pýtate na dĺžku pobytu v saune, je to individuálne a závisí to tiež od typu tej ktorej sauny. Väčšinou sa pohybuje okolo desiatich minút. U detí sa organizmus prehreje rýchlejšie, takže i doba ich pobytu v nej by mala byť kratšia a sedieť by mali rozhodne nižšie.
2. BEZ PLAVIEK A OSUŠENÍ
Do sauny rozhodne nevystupujte v plavkách. Ich odparovanie by zvýšilo vlhkosť vzduchu. Navyše, suchá pokožka sa potí rýchlejšie. V opačnom prípade by ste z tela nevyplavovali toxíny, ale v prioritne by ste iba schli. Práve preto si po sprchovaní a pred vstupom do sauny osušte i pokožku. Čo je však ešte dôležitejšie a nebezpečnejšie, plavky sú vyrobené z umelých tkanív. Pri teplote nad 50°C sa z nich do okolia vylučujú škodlivé látky.
3. DÝCHANIE A POKOJ
Dýchajte ústami a prirodzenou frekvenciou, nie zhlboka! Rozprávajte čo najmenej a oddychujte. Deti môžu dýchať do priestoru spojených dlaní. Pohybujte sa pomaly, aby sa vám nezatočila hlava. Ak ste v saune ležali, pred opustením miestnosti si najskôr na dve minúty sadnite, zľahka si premasírujte telo a následne pomaly vstaňte! 
4. TEPLO A CHLAD - ZÁKLAD ÚČINKOV
Po prehriatí organizmu by malo nasledovať čo najrýchlejšie schladenie. Určite ho nevynechávajte. Najlepšie účinky pre organizmus dosiahnete striedaním prehriatia a schladenia dva až tri razy! Do studenej vody vstupujte postupne a pozvoľna nie naraz, aby telo nedostalo šok. Budete prechádzať troma fázami: Najskôr pocítite chlad, potom nastane tepelná pohoda a keď vám opäť začne byť zima, vráťte sa do sauny. Po poslednom ochladení sa osušte, zabaľte do deky či župana a doprajte si dvadsaťminútový odpočinok v relaxačnej oddychovej miestnosti.

Po saunovaní nezabudnite doplniť telu tekutiny. Najvhodnejší je chladený čaj, čistá voda alebo minerálka. Veľmi pozitívny účinok majú po saunovaní masáže. Mal by nasledovať už len odpočinok a vydávať by ste nemali žiadnu namáhavú fyzickú aktivitu. 

S CHOROBOU DO SAUNY?
Saunu je vhodné navštevovať so zdravým organizmom. Vstup je zakázaný osobám s akútnymi ochoreniami, infekciami, otvorenými ranami či kožnými ochoreniami (okrem akné). Obozretní by mali byť ľudia trpiaci vysokým krvným tlakom, zápalmi v tele a kardiovaskulárnymi problémami. Sauna nie je vhodná ani v prípade obyčajných bolestí hrdla, už vôbec nie upchatého nosa a vyhnite sa jej aj pri bolestiach kĺbov.